Saturday, March 27, 2010

Cinta Dulu, Cinta Sekarang...

PENGALAMAN DI RETAIL PHARMACY

Satu kebaikan belajar di UITM Pharmacy ialah kami diberikan latihan praktikal dalam semua lapangan bidang kami.Ahli farmasi bukan saja kerjanya di belakang kaunter hospital tetapi kami juga dapat berkhidmat di wad(sebagai ahli farmasi klinikal),retail(buka kedai farmasi), industri(sebagai formularist,QC) atau bidang akademik(sebagai pensayarah/practitioner).


Untungnya latihan praktikal ini ialah ia memberi pengalaman berharga dan dapat mempraktikkan ilmu teori yg asyik terperap dalam kepala ini.

Bijak pandai mengatakan:
Wisdom before experience is only words; wisdom after experience is of no avail. ~Mark van Doren

Dan antara banyak-banyak pengalaman yg dialami saya amat terkesan dgn satu pengalaman yg berkaitan dengan kes pembuangan bayi yang semakin menjadi-jadi sekarang.

SATU HARI DI KEDAI FARMASI....

Malam tahun baru,jalan raya sesak ke i-city Shah Alam,memandangkan sambutan diadakan di situ. Sy pula dari latihan praktikal terus sambung bekerja sambilan di farmasi yg sy pilih utk praktikal. Mood gembira memandangkan malam tahun baru ialah hari terakhir bertugas sebelum menyambung semester pengajian.

Datang seorang customer ke kedai. Seperti biasa,siapa pun yg dtg ke kedai mesti dilayan dgn baik. Maklum dalam dunia perniagaan,customer satisfaction is very important.Cantik orangnya. Malah ramah pula.

"Dik,Postinor ada?"

Sy terpempan. Melihat dari atas ke bawah si gadis itu. Lalu hati saya jatuh sayu....

Bukan sekali atau dua kali,tetapi sudah berkali-kali sy mengalami peristiwa serupa. Pelanggan yg tidak berkahwin datang berpasangan atau secara berseorangan ke kedai untuk membeli Postinor.Prosedur pembelian kami sangat ketat,perlu menulis butir pengenalan malah alasan ubat habis kerap diberikan.

Yang merentap ketenangan jiwa ialah yg datang ke kedai ialah pelajar-pelajar Universiti harapan bangsa,agama dan negara itu. Yang datang ke kedai bertanyakan ubat perancang kehamilan Postinor itu ialah muka-muka anak sebangsa seagama yg tidak diikat hubungan sah pernikahan!

Kecewa. Kasihan pun ada.
FITRAH BERKASIH SAYANG

Sy mengerti perasaan anak muda yg mahu bercinta,dicintai dan mencintai. Tiada yang salah di sini. Fitrah manusia itu mahu berkasih sayang.

Tetapi bukan begini caranya.Ada cara yang lebih baik malah diberkati dunia dan akhirat. Saya mengerti penangan CINTA bukan kecil. Boleh jadi angau malah lautan berapi boleh direnangi atas nama cinta.Bukanlah sy ini manusia sempurna tidak merasa penangan cinta.

Tetapi kenapa pilih lautan yg berapi itu? Kenapa tidak pilih lautan kesucian yg penuh kesabaran,kebaikan dan keredhaan? Tukar penangan cinta itu pada doa-doa di hujung malam dengan penuh pengharapan pada Rabb agar dapat bersatu jua nanti dengan keberkatan.

Cinta itu tiada salahnya,tetapi CARA CINTA itu mesti ada panduannya.Saya pernah membaca satu artikel di Langit Ilahi malah sy sangat bersetuju dgn penulis itu. CARA CINTA kita sudah salah.

Mana yang buang anak,mana yg lari ke Lombok,mana yg terjun bangunan dan macam-macam contoh SALAH CARA CINTA lagi yg ada.Cinta sebenar itu kalau salah caranya,akhirnya atau akibatnya tiada yang elok sempurna!

Bak kata lagu Hey Ladies oleh Rossa- Sekarang cinta PAKAI OTAK!

CINTA DULU,CINTA SEKARANG

Pagi ini di Puncak Alam,saya melayan IKIM.fm sambil menyiapkan translation Jepun. Mendengar ulasan tajuk berita di akhbar tempatan yg menjadi slot wajib DJ IKIM waktu pagi. Usai mendengar tajuk berita tentang kempen KAMI PRIHATIN dan berita seorang bayi lelaki ditemui dibuang,lagu Cinta dulu,cinta sekarang oleh Tan Sri SM Salim berkumandang.

Dan segala tentang cara cinta dulu mengusik kalbu....

cinta dulu cinta sekarang ~ tan sri s.m salim

Hai cinta dulu-dulu
Cinta malu-malu
Cinta dulu-dulu
Memang susah nak bertemu
Bila sudah dapat bertemu
Nak cakap apapun tak tahu
Tegak berdiri tersipu-sipu
Seram sejuk kaku membisu

Sejak kecil sudah diasuh
Pantang larang dipegang teguh
Mulia sungguh cinta dulu
Adat resam budaya Melayu

Ala.. cinta zaman sekarang
Sudah terlupa pantang larang
Cinta zaman sekarang
Di khalayak ramai dipegang-pegang
Kalau ditegur dia meradang
Macam harimau nak menerkam
Maruah bangsa sudah terancam
Kerana perbuatan segelintir orang
Hidup penuh poya-poya
Kalau kahwin pun tak kekal lama
Bila dah dapat yang diidam
Habis manis sepah dibuang

Hai cinta dulu-dulu
Ikut nasihat ayah dan ibu
Cinta dulu-dulu
kalu nak kahwin bertanyalah dulu
Berisik-risk bertanya-tanya
Ayah dan ibu dan anak siapa
Bila sudah berumahtangga
Kekal hingga sampai ke tua

Cinta dulu cinta mulia Ikut aturan budaya kita
Hidup mereka sungguh bahagia
Cangkul dan tanah memisahkannya

p/s: Cinta Sempurna by Yuna-the best!!

3 comments:

MaRdHatILLah(Fatahiyyah) said...

salam anum..posting kali ni bagus ye..

anumz sarah said...

Salam ayong,
Terkesan dek lagu Cinta Dulu,Cinta Sekarang oleh Tan Sri SM Salim....

anumz sarah said...
This comment has been removed by the author.