Friday, February 26, 2010

Pilih aku utk merindu.

SALAM MAULUD NABI

Bergema. Selawat dan salam ke atas baginda Rasul. Sayangnya,sy dihambat kesibukan lalu hanya mampu mendengar siaran di radio I.K.I.M. saja.Esoknya Jumaat saya menemani Mama dan adik ke Masjid Besar Shah Alam,meninjau kedai usahawan Islam di sekitar Masjid dan melihat sambutan MAulidur Rasul di situ.(saya dpt jumpa ahli kumpulan Rabbani...wahh!!! seronoknya!!*wink wink.=))
Sayup malam dgn ketukan kekunci laptop. Selawat dan salam menemani proses data key-in saya malam itu. Mencari senarai nama harga ubat bukan semudah yang disangka. Awalnya mahu menggunakan sahaja senarai asal yang berjumlah 111 ubat-ubatan.

Tetapi akhirnya lain pula yg jadi. Menjenguk hampir ribuan senarai ubat di Master Copy Pricing list,mula jam 9 malam hingga 11 lebih baru saya selesai key in data. Ditambah pengiraan setiap unit ubat memandangkan sistem di Inpatient department menggunakan Unit Dose bukan Unit of use.

Maksudnya setiap patient di wad dibekalkan dengan 2 biji panadol untk 3 kali makan sehari jika preskripsi doktor mahukan begitu. Unit of use pula dalam sistem bulk,boleh saja bekalkan 1 strip panadol,kan senang kerja.Namun demi mengurangkan medicational error,unit of dose lebih effektif.

BERSANDAR PADA KEHAKIMAN DIA

Jika tidak dibekalkan sunnah baginda,bisa saja saya lakukan kerja sambil lewa. Tetapi Kekasih Allah itu sudah berpesan dalam kuliah terakhir baginda sebelum wafat.
Hidup mesti berpandukan Al-Quran dan Sunnah untuk selamat di dunia dan akhirat.

Maka,kerja sesukar mana pun, jika niatnya betul,InsyaAllah dapat dilakukan sengan bersungguh-sungguh. Kerana yang menilai bukan manusia,tetapi Dia yang Maha Melihat dan Maha Mengetahui.

Kepenatan menjengah setiap ruang badan. Hingga saya perlu tidur dahulu selepas maghrib akibat kepenatan sepanjang hari yang melampau. Hujung malam baru dapat bangun semula,selesaikan bacaan Al-Quran,solat Isya'dan menyambung semula kerja hingga Subuh.

Dan kerinduan bermunajat menjengah diri. Malah rindu semakin menjadi-jadi.Semoga Allah izinkan saya ketemu keseimbangan dalam melaksanakan tanggungjawab di dunia dan akhirat.

Amin.

SALAM MAULIDUR RASUL RAKAN BLOGGERS!! ^^

2 comments:

Abu Aiman said...

Mencintai Rasullullah SAW adalah dengan cara menghidupkan sunnahnya serta menhindarkan lidah dan perbuatan yang melanggar perintahnya.Tidakkah kita terfikir adakah benar-benar kita mencintai Rasullullah dan dari manakah asalnya sambutan ini? Mungkin adik boleh dapatkan penjelasannya di Assabiel.com.

anumz sarah said...

Salam Abu Aiman,

Terima kasih atas cadangan berikut. Sy ada berkunjung ke Assabiel.com dan mendapati terdapat bnk huraian,hujah untuk sunah yg kukuh dan mudah difahami. Terima kasih di atas cadangan saudara.