Thursday, June 4, 2009

he ended it with simply; He Died.

BERJALANLAH SESOMBONG-SOMBONGNYA!




Menunggu di ruangan hospital PPUM yg sesak dgn kereta,org melintas dan jalan ditutup akibat pembinaan bangunan ialah rutin yg sudah sebati. Hospital ialah universiti kehidupan yg paling bagus secara peribadi.



Ia realiti. Ia tidak memerlukan lakonan atau props utk memerlukan simpati. Tidak perlu anak wayang bagi menyentuh hati-hati yg mahu sedar kekuasaan Ilahi.Bukan mudah mahu benar-benar 'mendengar' dan 'melihat' setiap 1001 kisah yg ada di hospital ini mahupun hospital lainnya. Berada dekat dgn kesakitan,kematian dan kesusahan lebih menyedarkan berbanding kenikmatan yg lainnya.





'Saya sudah lupa kah? Saya lalaikah?' Hati-hati bertanya. Dan sy menghirup nafas pagi di ruang menunggu ground level PPUM dgn kekesalan teramat.


'Adakah saya lupa bahawa nanti saya tetap akan mati juga?'


'Adakah sy lupa lalu tersilap cakap, tak tertahan marah dan mungkin menganggap sudah cukup segalanya lalu lupa syukur dan taubat kepadaNya?'


'Andai kematian yg saya takuti,mungkin sy patut sedar bahawa kematian itu hanyalah satu langkah bertemu Dia lalu bakal dipersoal ttg seluruh hidup saya.'


'Maka adakah saya sudah bersedia?'


Dan setiap kali soalan itu muncul,sy kesal dgn semua kesilapan dan berharap dpt membetulkannya semula. Sunggu manusia ini begitu kerdil!! Tukas sy pada diri. Senyum lemah sy melihat 2 tangan yg suatu masa nanti bakal menjawab setiap soalan oleh Rabb.


'Sesungguhnya sy sangat memohon keampunan dan kasihan dari Mu Tuhanku...'


MIGRAINERS.


2 hari ini sy benar-benar merehatkan diri. Akibat mencuba ubat baru HCQ beserta prednisolone,membuat badan semacam membantah. Hydrocychloroquine ialah ubat yg mampu memberi stress pd mata.



ei? bila Kechik suka lepak2 ni??

Dan untuk org kaki migraine macam saya, HCQ is not a very friendly drug. Splitting headaches. Itu yg saya experience malam semalam. Dan malam-malam berikutnya.


Migraine yg sgt sakit.


Namun for the sake of not too depending on prednisolone sy kuatkan juga demi introduce HCQ pd badan. Dua2 drugs ini ada pros and cons nya. Which one better? Heh. Ironi. Mana2 drugs pun taken for along time will produce if not great maybe slight toxic effects. Unless ada case hypersensitivity then it ill be a different case.


Menahan sakit berdenyut-denyut yg teramat pd kepala, sy tutup perlahan-lahan pintu bilik,lampu dan meletakkan buku cerita di tepi katil. Membaca doa,surah Al-Fatihah dan Ayat Qursi, sy mohon amat agar Allah kurangkan sakit kepala. Sesungguhnya Dia sebaik-baik penyembuh....


SESUDAH KESUSAHAN AKAN DTG KESENANGAN


Janji Allah ialah janji pasti. Maka hanya dgn janji Dia sy berpegang. Semalam sudah berlalu. Hari ini segalanya hilang bagai tidak pernah berlaku apa-apa pun semalam.


Sy duduk senang menghibur diri dgn buku cerita kembali. Tergelak kecil dgn perangai Oden yg selalunya menemani sy di hujung katil dalam saat-saat yg sgt sukar dalam hidup saya. Oden mmg selalu begitu. Adakalanya manusia juga lupa yg haiwan juga berperasaan.





Malah mungkin lebih tahu apa itu simpati dan kasihan berbanding sesetengah manusia yg sy kenal.Namun sy tak peduli semua itu. Sy sudah lali dgn skeptikal.


Sy amat faham perbezaan antara 'Things you can control and things you can't control'. Maka sebaik-baiknya sy fokus lebih pd yg membantu. Dan Alhamdulillah things does get better and better each time.


Dan kematian itu pasti. Akhirat itu pasti. Janji Allah itu pasti.


Semoga tergolong dalam yg mentaatiNya. amin.


p/s: Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara.


Muda sebelum tua.Lapang sebelum sibuk.Sihat sebelum sakit.Kaya sebelum miskin.Hidup sebelum mati.

13 comments:

Selamburb said...

Punca migraine..stress, kekurangan tidur, terlebih caffeine atau menstrual cycle, kekecewaan, diet, cahaya yg terang, dan bauan juga mempengaruhinya..
Cara nak elak pula..
Lakukan tarian robot dance..hehe
Eh lupa nak bg tau..
Oden nampak comel wat aksi cam tu..

maisarah said...

anummm....
moga sentiasa diberi kekuatan olehNya

fareast said...

Banyak betul ujian yang sedang dialami. Semoga tabah menghadapi ujian-ujian ini insyaallah.

anumz sarah said...

salam selamburb,

mungkin sy akan buat chicken dance... hehe...

p/s: ubat baru yg stress...

anumz sarah said...

salam mai,

InsyaAllah.Anum percaya pd janjiNya.

p/s: rindu bimbingan Mai....

anumz sarah said...

Salam fareast,

Syukran atas ucapan yg menyenangkan. Salam perjuangan buatmu di bumi Jepun.^^

p/s: ultraman bz??

Selamburb said...

Ok..x mengapa..herm..
anum cuba test kat laptop/PC lain..kalo PC org lain boleh maksudnyer something wrong kat laptop anum..
Kalo org lain punya boleh..anum punya laptop still x dpt..anum try cari software ni Malwarebytes Anti Malware(Spyware remover)..pastikan update dulu kemudian perform quick scan..Mungkin spyware buat mesyuarat tingkap kat laptop anum..
Slamat mencuba..hehe

Ophe said...

.................... ermmm.....

sot said...

Saya doakan semoga saudara berjaya menghadapi ujian Allah ini dengan jayanya.

Ingatlah walau sebesar manapun masalah yang kita hadapi. Sebenarnya ia tidaklah besar sangat. Kalau nak di bandingkan dengan hamba Allah yang menghadapi ujian dan masalah yang lebih besar di luar sana. Maknanya masalah kita tu sebenarnya ciput je. Relax bro.

Anyway saya setuju sangat lah: Akhirnya semua kita ni akan mati. Mungkin esok mungkin lusa mungkin 25 tahun akan datang. Hakikatnya mati adalah sebuah expiring date yang tidak boleh di renew (macam lesen moto). MATI....you are simply dead meat!!

Farid Rashidi said...

Salam,

Migraine keturunan jugakah? saya dengar ramai wanita yang biasa kena.

Jemput ke blog saya yang baharu.

anumz sarah said...

Salam en sot,

Yo bro. Sy belum pernah jumpa lagi seorang yg begitu 'cunning' memanggil saya dgn panggilan bro. Mungkin awak x baca betul2 blog saya atau sekadar nampak tajuk dan terus komen?

Petikan tajuk berasal dari karya shakespear yang melambangkan bahawa dalam setiap kehidupan manusia yg penuh dgn dugaan dan events yg mengagumkan, si penulis ini menamatkannya dgn menulis 2 perkataan mudah.

'He died.'

Maksudnya hidup manusia ini akhirnya tetap mati.

Oh ya. YO BRO,
semoga awak dapat BACA biodata dgn betul sebelum komen tiba-tiba. Mana tahu seorang PEREMPUAN ini sedang membacanya.

sgt tactless.

Norly Azman said...

hi anum!

noly pun dah start balik on HCQ. of course it's a lot better than prednisolone tapi one thing yang noly notice HCQ will make your skin darker...it's also good for joint pain...

and oh yeah...pergi follow up kat hospital mmg tak best...tak sangka noly dah 10 tahun buat benda tuh...huhu!

anumz sarah said...

Salam nolly,

Anum cuba HCQ on and off. Ok ke rasanya? I felt odd coz HCQ make me feel lethargy lagi. Uu... harap HCQ synchronized cepat dgn badan nih...