Thursday, October 30, 2008

Berkongsi Kejayaan...

TIT!
Message dari hp saya berbunyi. Malam ini tinggal 2 hari sebelum final. Saya tersedar dari fokus papan monitor laptop kesayangan. Otak sy ligat...maklum,sejak akhir2 ni blog sy dipenuhi kata2 yg melankolik.


Knp melankolik? Sy yang memilih utk melayan perasaan. Semenjak masuk semester ke-3 Fakulti Farmasi,sy dipenuhi jadual padat dan mula memberi ruang pd diri utk mengenali dalam teman2.Teman di universiti agak berbeda dgn teman2 sekolah. Kita punya karakter tersendiri,kesukaan dan prinsip yg unik khas utk diri sendiri.



(convo same2 mesti best!!)
(UiTM puncak Alam...uuu...next year dah pindah...)

Berakhir sudah zaman kecelaruan identiti,era remaja yang penuh dgn keanak-anakan dan realiti merupakan wira sejati yang bakal ditempuhi(ini saya ambil dari tulisan Dr. Irfan,presiden Persatuan Alumni Doktor USM,PADU).





Kekalutan identiti disedarkan dgn KITA ADALAH APA YANG KITA PILIH. ketahui teman, dunia tidak terbahagi kpd jahat atau baik.


Dunia dipenuhi oleh manusia2 yang memilih,krn kejahatan dan kebaikan ada dlm diri setiap insan. Lantas hanya tinggal memilih. Berpandukan apa pilihan kita? Di sini dtgnya PERANAN DIDIKAN AGAMA yang kukuh.
Mengambil hp dan menjawab message. Dari adik angkat sy rupanya(lbh tepat dia abg angkat krn dia lg tua) Sya mula berdiskusi secara ringkas ttg tekanan exam. Tekanan mesti ada cuma sejauh mana kita benarkan ia pengaruhi kita. Lalu nada melankolik saya ada dlm message2 diskusi. Sy katakan sy gusar dan bimbang. Lantas dibalas dgn kata2 semangat dan ajakan motivasi.

Inilah gunanya TEMAN. Dia/mereka tidak semestinya mempunyai jwpn yang tepat atau sentiasa berada di sisi. Sebaliknya seorg teman berusaha membantu dgn cara yang termampu dan segalanya berakhir dgn keputusan pemilik badan.




Lalu saya simpulkan yang di Universiti tujuan berteman mesti ikhlas dan tiada agenda tersembunyi. Kita boleh memilih teman yang baik tetapi PERTAMA-TAMANYA ADAKAH KITA SUDAH MENJADI TEMAN YANG BAIK ATAU TIDAK?


Saya juga akui tiada siapa yang sesempurna baginda Nabi. Dari hadis sahih, Baginda pernah berpesan agar mengerjakan kebaikan yang menghampiri kesempurnaan,lantas sama halnya dgn berkawan.

Sempurnakanlah niat anda untuk bersahabat,bertemu atas redhaNya dan berpisah atas redhaNya.



Dalam hal meniti kejayaan pula,memang senang utk study sorang2 dan berjaya juga seorang2. Tetapi yang terbaik dan sukar ialah membawa org lain berjaya bersama kita. (ini idea yang sy sgt sokong dan sy contohi dari laman web saifulislam.com).
Ya mungkin dgn kwn2 sekuliah atau sekelas agak janggal utk merasa nikmat membawa kejayaan bersama2 tetapi bagaimana pula halnya apabila melibatkan keluarga kita?


Contoh,sy punya adik perempuan yg bakal SPM. Dia meminta sy mengajar Sejarah sdgkn sy juga dibebani persediaan final. Boleh sj sy ketepikan permintaan dia.Tetapi sy juga mahu dia berjaya. Kejayaan itu lebih manis jika dikongsi bersama. Lalu alternative apakah yg terbaik? Ya mari menuju kejayaan. Bersama2.


Sy akui bukan mudah apabila melihat org lain meraih kejayaan dan kita terus ditinggalkan. Lebih2 lg org itu pernah meminta ajaran kita.



Tetapi teman,yg penting berkat kejayaan itu. Adakah berkat itu sedikit atau banyak? Kerana bg Allah s.w.t. org yang berjaya ialah orang yang paling mengingati mati. Bukan bnyknya sijil atau penghargaan dr anak murid sebaliknya konsep kelestarian ilmu. Ilmu yang bermanfaat akan menjadi bekalan untuk kita selepas mati.


Saya menutup diskusi message sy dgn kata2 semangat utk 'adik' angkat sy.Lalu sy kembali menghadap laptop menutup artikel dari laman web saifulislam.com dan bersiap utk tidur.


Doa sy andai sy ditakdirkan 'pergi' malam ini, moga ilmu yang dikongsi memberi bekalan berpanjangan ketika saya sudah tiada di dunia ini. Amin...

No comments: