Monday, April 26, 2010

DIAM ITU LEBIH BERMAKNA

Sa’eed bin Musayyeb berkata: Pada suatu ketika, Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam duduk-duduk bersama dengan para Sahabat. Muncul seorang lelaki lalu dia mencela dan memaki hamun Abu Bakr radhiyallahu ‘anhu hingga menyebabkan Abu Bakr ’sakit’ mendengarnya.

Tetapi Abu Bakr terus mendiamkan diri. Lelaki itu meneruskan lagi celaan dengan bahasa yang lebih kasar terhadap Abu Bakr, namun beliau masih terus mendiamkan diri.

Masuk kali ketiga, apabila lelaki itu terus menyakiti Abu Bakr dengan lisannya, Abu Bakr bingkas mahu menjawab balik.

Lalu Baginda Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam bangun. Abu Bakr radhiyallaahu ‘anhu bertanya: apakah engkau marah denganku wahai Rasulullah?

Baginda menjawab: Tidak. Cuma semasa kamu mendiamkan diri, Malaikat turun dari Langit bertindak terhadap kata-kata lelaki itu.

Tetapi sebaik sahaja kamu mula membalas cacian lelaki itu, Malaikat melarikan diri lalu Syaitan datang dan duduk. Aku tidak boleh duduk di tempat yang Syaitan duduk di situ.” [ Hadith riwayat Abu Dawud]


-satu petikan yg diambil dari artikel 'Diam dengan Nama Allah' dari laman web saifulislam.com.

MENGHIBUR HATI

Selalunya sy mampu memujuk hati utk menerima segala ujian dgn pasrah dan menumpukan pada jalan penyelesaian bukan menumpukan pd masalah.

Kerana sy faham,manusia itu makhluk yg akan terkhilaf,tidak sempurna. Maka mengaplikasikan 'lupakan kejahatan orang pd kita dan lupakan kebaikan kita pd org' selalunya membuahkan hasil yg menenangkan jiwa dan minda.

Kali ini saja, is memecah empangan sabar yg terbina dan barangkali Allah menitipkan ujian besar kali ini agar sy dapat membina empangan sabar yg lebih besar menuju redha.

Dan atas nama manusia biasa, sy pilih utk berdiam dan menghiburkan hati dgn membaca buku-buku Dr Aidh,serta mengikut Mama ke pusat Islam yg terletak bersebelahan Majid Besar Shah Alam untuk mendengar ceramah agama. Penceramahnya juga bukan calang-calang.

Terhibur hati apabila ustaz Zulkarnain yg selalu muncul di astro Oasis mengupas buku oleh Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani yang bertajuk Menjadi Kekasih Allah. Kuliah berlanusng jam 9 hingga 11.30 pagi itu cukup bermakna utk menghibur hati dan mengisi ruang diri yg sudah lama sy tinggalkan.Ceramah mengupas buku La Tahzan oleh Ustaz Dasuki banyak membantu menceriakan hati.

Alhamdulillah.... hijrah sy dari puncak alam membuahkan pengisian bermakna. Dan sy akui sy masih juga rindu pd suasana puncak alam terutama teman serumah. Sy akur. Ketentuan Dia membawa kepada penghijrahan dan juga perubahan yg diperlukan. Siapa kita utk menyoal ketentuanNya?

DIAM ITU MENDAMAIKAN

If you can't fix it don't try to make it worst.

Bagai tikus membaiki labu,kadang2 kita rasa perlunya tindakan itu/ini.Namun sebenarnya dalam sesetengah hal, perkara yg terbaik ialah 'just leave it'. Sy tidak tahu tahap kebenarannya prinsip ini tetapi 'just leave it' tidaklah bermakna anda tidak kisah buat selamanya.

Cuma buat masa sekarang, ia tiada jawapan. Mungkin untuk satu tempoh yg sesuai atau matang jawapan itu akan muncul sendiri.Biarkan ia datang dgn sendirinya.Dan diam itu lebih baik dari memanjangkan perbalahan.

p/s: Semoga final ini dapat ditempuhi dgn baik. Amin...

2 comments:

kerabatASTANA said...

Agreeeeee!!! Lebih banyak lidah bekerja, jauh lebih banyak dosa kita duk angkot bawak bsama.. huue
*think b4 say anything. mnyesal d kmudian hari takde gunenye.hihi

anumz sarah said...

Salam kerabatASTANA,

terima kasih atas komen dan kunjungannya.=) Salam perkenalan dan salam diskusi.