Monday, November 16, 2009

Bukan gadis impian...

MEMORI

Hujan renyai di luar membuatkan Shah Alam bandar kesayangan bagai dilanda musim dingin. Sejuk dan basah. Nyaman... Tiba-tiba rindukan puncak alam yang hijau dan sunyi itu. (Jika ada kawan-kawan membaca ini pasti dikatakan "gila kut... rindu apa puncak alam bagai hutan sesat tu??")


Udara nyaman,tenang dan ya sedikit bosan tetapi itulah yg membuahkan rasa rindu. Rindukan ketenangan yg tidak terdapat dlm kesibukan kota.
Namun sejak akhir-akhir ini terkenangkan dialog bersama seorg teman kenalan blog tak lama dulu. Seorg yg aktif dlm bidang agama berdialog dgn diri kerdil ini yang kategorinya manusia biasa-biasa malah jauh sekali mengaji dlm bidang agama.
Sekadar membaca buku dan cuba mencari jawapan kepada persoalan agama kehidupan hari-hari. Malah cuma merujuk buku yg ada dan bertanya pada yang tahu. Tidak lebih dari itu.



BUKAN GADIS IMPIAN
Tatkala telefon berdering diangkat dan dijawab itu,dpt diagak yg beliau agak terkejut dgn intonasi dan ketegasan dalam berucap.
Sy memang bukan gadis impian yg lemah gemalai erti berkata lembut-lembut. Tegas. Itu klasifikasinya, namun tidaklah semuanya tegas. Ikut keadaan. Takkan bergurau pun nak tegas.


Cuma secara azalinya diri ini memang bukan jenis gadis impian lemah gemalai. Noktah. Jika org itu suami,faham jugala nak guna intonasi yg mana,tetapi jika sekadar teman kuliah,kenalan blog,kenal gitu2 aja makan dialognya biasa-biasa saja. Sepertimana tulisan di blog seperti itulah orgnya.Biasa-biasa aja.
Pernah dahulu dimesej di facebook kenapa tidak menjawab 'hi' dari messenger. Dikatanya sombong. Walhal kita ini memilih utk hazan atau berhati-hati dalam memulakan perhubungan. Apatah lagi jika yg memesej itu berlainan gender dan org yang tidak dikenali.


Pokoknya orang yg lahir bulan Julai memiliki sifat tidak suka benda remeh-temeh. Hatta melayan messenger atau chatting adalah acara remeh temeh yg paling tidak digemari.Andai mengenai assignment,perbincangan ilmiah silakan. Amat dialu-alukan,tetapi sekadar nak 'hi' and 'goodbye' maka tunggulah lama manapun,jarang dijawab.

Kasihan pd kenalan blog itu,orgnya baik. Seorg yg lemah-lembut pula dalam bicara. Dari nada beliau itu tersiratnya keikhlasan beliau menelifon dan menyelesaikan perkara berkaitan. Maaf ya teman,diri ini 'gengster paradise' sikit.

'GENGSTER PARADISE'

"Kita takde nak merajuk-rajuk macam tu. Malas layan. Nak buat mcm mana? Dh 'gengster paradise'."

Itu pertama kali kami sekeluarga mendengar perkataan 'gengster paradise'. Ketika itu kami masih belasan tahun. Sepupu kami sedang bercerita tentang kisah cinta-cintun di sekolah menengah beliau.Kami yg sedang mendgr tergelak.

"Gengster paradise tu apa Deen?" tanya Mama.
"Macam nadeen la Mak Lang. Macam kita-kita ni. Jenis outspoken,tegas ada pendirian sendiri. Tak de la ayu sgt..." balas Nadeen selamba.

Kami gelak di atas penjelasan Nadeen.Jujurnya memang keluarga kami terdiri dari wanita tegas dan ada pendapat sendiri.
Kadang-kadang macam bunyi bergaduh pun ada tapi kami ada sebab tersendiri.Pernah diri ditegur kerana tidak berjalan tegak dan memiliki postur badan yang tidak elok. Malah jika ada majlis sering ada pendapat tentang how to well behave atau memakai pakaian dgn cara yg sesuai.
Jujur,awal-awal agak merimaskan. Tetapi pendapat mereka disertai kasih sayang. Ia merupakan manifestasi kpd kritikan membina yang mahukan terbaik utk setiap indivisu yang dikasihi. Kejujuran berkasih sayang. Menegur pada yg perlu. Kritikan membina yang diterima dari kecil hingga dewasa menjadikan kita mudah terima kritikan.

"When people criticise you,it doesn't mean they hate you. Sometimes,those critics mean they focus on you,know you have the potential and just want you to be better"


BERCUTI

Cuti yang indah. Kesempatan ini digunakan utk melepaskan rindu terpendam pd keyboard, buku-buku dan segala aktiviti kegemaran.
Cuti membolehkan bnyk hal important but not urgent selesai. Mengemas. Upload. Download. Review. Enough rest and quality sleep. Blogging. Swimming. Keyboard practise. New music score.
Rindu pd Oden. Masuk semalam sudah setiap 3 hari dia tidur di hujung katil. Nyata dia juga tahu rindu itu apa.^^ Sayang Oden!!
p/s: 2 hari lepas Oden telah 'merampas' ruang tidur dengan menggolekkan badan super tembam itu. Adoooiii.... susah jugak nak tido dibuatnya....

No comments: