Wednesday, November 18, 2009

Salam terakhir sayang...dari seorg ibu&guru

BERAKHIR SEBUAH PERJALANAN PANJANG
18/11/2009

Sudah 20 tahun Mama mengajar di sekolah rendah Raja Muda seksyen 4,Shah Alam Selangor. 14 tahun di sekolah sekitar Pahang dan Kelantan.34 tahun itu jugalah Mama menabur bakti mendidik anak bangsa agar menjadi manusia berguna. Kerjaya Mama hanyalah seorg guru. Tetapi beliau membimbing,mendidik dan mengajar.

Tampak mudah bukan? Datang ke sekolah kemudian menghadap pelajar,menghadap papan hitam,berdiri di hadapan dan mengajar silibus. Namun kehebatan seorang guru sebenar bukan sahaja diukur melalui berapa banyak pelajar yg dapat 5A tetapi bagaimana mendidik anak bangsa supaya menjadi manusia berguna.


Mama pernah dapat kelas terakhir sekali. Juga pernah dapat kelas pertama dan tengah. Cabaran mendidik anak bangsa kelas terakhir ini bukan mudah. Bagi Mama semua pelajar ada potensi dan guru perlu bertindak sebagai pembimbing dan membantu menyerlahkan potensi.

Ada anak murid Mama yg kerjanya 'bershuffle',malas buat kerja sekolah. Juga yg mengeja tidak pernah cukup perkataanya. Sudah darjah 6 sepatutnya mengeja,membaca dan mengira sudah dikuasai.

Tetapi tidak semua pelajar ada kelebihan itu. Namun pinta Mama pd pelajarnya jangan ada yg kurang ajar pd ibubapa,jangan ada yg merokok atau kaki dadah. Hidup ini rezeki Allah ada di mana-mana. Yang penting kita mesti usaha. Jika akademi kurang,vokasional ada. Seni dan minat pada muzik boleh dijadikan lubuk mencari rezeki.

BUKAN ANAK KAMBING

Peranan guru bukan sekadar celoteh silibus habis buku tutup buku. Pelajar juga bukan kambing atau lembu. Mereka manusia yg perlu pd didikan,bimbingan dan teguran. Lembu dan kambing mudah,tambat saja dan tarik talinya. Ikutlah dia. Tak pun beri saja rumput kering,turutlah dia.

birthday Mama 0n 19th.^^

Namun anak manusia lain ceritanya. Ada akal. Ada pengaruh. Ada sifat nakal menduga. Silap bimbing hancurlah dia.Guru berperanan memberi didikan dan bimbingan. Mesti ada moral dlm celoteh harian selain menyemak kerja sekolah. Kanak-kanak pula mudah 'menyerap' contoh dan cerita.

Dan Mama memainkan peranan ibu dan guru pd masa-masa tertentu dalam kelasnya. Yalah...mendidik anak manusia... Perlu diingat yg Mama sendiri ada 4 org anak. Mendidik anak org dgn anak sendiri tidak sama.

Silap haribulan tersilap sikit,ibu bapa sekarang dtg ke sekolah serah surat saman. Belum lagi masuk mahkamah dan ditahan polis.Siapa kata jadi guru senang?

I NOT STUPID & I NOT STUPID TOO
Jika ada masa terluang,ibubapa dan guru atau pun sesiapa sahaja,silalah menonton cerita I not stupid too.


Ia mengupas fenomena pendidikan zaman sekarang. Relevennya sgt terkesan dgn realiti keluarga dan sekolah masa kini.


Pernah dengar kata-kata:
Untuk menjadi terbaik kita mesti tahu berubah dari masa ke semasa.

Kerana zaman ICT,TV,handphone,internet,pengaruh luar dan globalisasi sudah pun mewarna sekeliling hidup anak-anak zaman sekarang. Terserah pd ibu bapa,guru dan masyarakat mendidik dan membimbing 'anak-anak moden' zaman kini.

Sudah tidak ada lagi alasan utk tidak tahu. Mesti tahu dan mahu tahu. Selepas ini jgn seperti kartun Dato' Lat.

Pelajar merokok,salah siapa??

p/s: Sy benar-benar berharap di sekolah rendah ada hari 'CAREER DAY' dan 'CAREER COUNSELING' di sekolah rendah dan sekolah menengah. Kamu tahu tak betapa pentingnya 'career day' itu? Ini kerana sy dapati rakan adik2 saya rata-rata pelajar 7A dan 8A drop course di Universiti kerana kurang maklumat dan asyik berkata "Salah ambil course.." . Harap-harap kerajaan pertimbangkan...

No comments: