Wednesday, November 4, 2009

Bicara hati II-kamu November?

NOVEMBER MENDUGA
Log out akaun facebook. Jam 12.18 malam.


Aneh... Seminggu lalu dipenuhi kesibukan persiapan peperiksaan. Jujur sy katakan. Berbeza sungguh. Sy di asrama suatu ketika dahulu. Dgn persiapan sy di Universiti.

Atau sbnrnya sy saja yg tak perasan?Tumpuan sy lari brgkali.

Bezanya ruang pemikiran seorg pelajar sekolah menengah yg belasan tahun dgn ruang pemikiran pelajar Universiti. Dewasakah namanya?Apa sebenarnya dewasa itu? Manifestasi umur yg semakin meningkat saja atau kesedaran dalaman seseorang tentang pentingnya pentadbiran diri sendiri? Lalu ada apa dengan umur? Ada apa dengan 20-an,30-an,40-an dan 50-an jika tidak diertikan dgn tindakan bersesuaian?

Brgkali sy diuji oleh 'soalan-soalan bukan periksa' oleh kebanyakan teman. Ia tidak boleh didapati oleh mana-mana buku teks... Dan yg membuatkan sy sedar ialah betapa 'soalan bukan periksa' ini sama pentingnya bagai soalan peperiksaan final exam kala ini.

KERTAS SOALAN PEPERIKSAAN REALITI

" Patutkah dia berkata begitu?"



Saya senyap. Menyusun ayat untuk sebuah pendapat. Teman sy ini orgnya bijak pandai dalam pelajaran. Namun dugaanya Masya-Allah... Hingga sy tak sanggup berada di tempatnya. Beliau adalah anak mangsa penceraian. Diduga pula ayah tiri yang bagai haruan mahu makan anak.

Mujur tidak diapa-apakan. Sekadar ungkapan 'saya sayang awak' oleh ayah tirinya tatkala bersendirian bersama.

"Itulah... *Ros pelik juga bila dia selalu telefon Ros. Selalu mak ada bila dia telefon. Sekarang berani pula telefon saja-saja tanya khabar."

Astagfirullahalazim....Sesak saya mencari oksigen.

Teringat saya pada kisah sepupu ketika menjalani training di Zoo Melaka. Beliau menyewa di sebuah rumah yang didiami isteri kedua tuan rumah tersebut. Baik isterinya dan punya seorang anak. Adatlah bermadu. Kadang-kadang ada suaminya,kadang-kadang tidak.

Tetapi sejak sepupu saya dan rakan-rakannya menyewa bilik di rumah tersebut,semakin rajin pula suaminya pulang. Hinggakan isterinya pula terkejut.

"Eh?! Abang? Buat apa di rumah sekarang ni?"

Terkedu juga saya bila ada sahabat,rakan atau kenalan yg mengajukan 'soalan peperiksaan realiti ini.' Kadang-kadang jadi takut pula nak beri pendapat.Aih...apa nak jadi manusia sekarang ni....

Universiti... bukan saja sebuah akademi mencari ilmu akademik tetapi sebuah medan pencarian ilmu kehidupan. Realiti adalah kertas soalan peperiksaan universiti kehidupan. Agama Islam adalah buku teks jati diri akidah manusia utk 'menjawab' peperiksaan realiti kehidupan.

Cara menjawapnya? Terserah pada betapa sensitifnya kita terhadap kepentingan beragama dalam kehidupan.Itu saja, pada pendapat saya.


YANG TAHU

Yang tahu ialah dalam belasan tahun di asrama dulu hanya belajar saja kerjanya. Fokus mendalam namun ada kesan yg tak seimbang juga. Di universiti lain pula halnya. Setiap perkara dalam hidup perlu diseimbangkan. Keperluan fizikal,rohani dan jasmani. EQ,SQ dan IQ.Duduk letak berjaya seseorang dalam kehidupan ialah kemampuan seseorang itu mendahulukan mana yan perlu.

Pendek kata,Prioritise.

Dan saya sgt mahu meletakkan priority pada pencapaian impian tunjang yang memenuhi kehidupan dunia dan kehidupan akhirat.Dan jalan menuju kejayaan pasti ada ranjau dan duri. Ujian-ujian persiapan peperiksaan kali ini datang dari segenap arah.

Pengaruh rakan sebaya. Pencarian jati diri yang kalut. Diduga penceraian keluarga. Ujian cinta dan keinginan berpasangan. Pendapat-pendapat yg punya kecenderungan terpesongnya akidah. Macam-macam lagi perselisihan dan peristiwa yg menguji iman ini.




Terimbau pula kenangan pertemuan di kedai kopi tadi. Berusaha saya menahan asap rokok kenalan pada rakan saya ini. Zaman sekarang ini rokok jgn kira lelaki dan perempuan sama saja. Namun yg terkilannya ialah kenalan ini bertudung.

Kaget ada. Malu pun ada. Dan yg paling sy rasa ialah sayu... sedih kerana gadis ini sudah manis berhijab namun puntung di tangannya membakar laju... Ah sayang... kamu sudah ada kesedaran berhijab seharusnya menyelami bahawa hijab itu bukan sekadar pakaian. Ia lambang kemahuan mahu memiliki akhlak muslimah sejati. Seindah hijab dipakai,akhlak itu juga perlu seiring indahnya...

Segera saya menyedarkan diri dari terlalu cepat memberi penilaian thdp manusia. Siapa saya utk menghakimi mana-mana manusia?Bukankah Allah saja yang Maha Adil dan Saksama?

Dan terbukti benar amatlah kata-kata Hamka bahawa kecantikan sebenar terletak pada keindahan akhlak dan ketinggian ilmu bukan pada rupa dan pakaiannya. Hamka yg dikagumi. Penulisannya hebat menyedar pembaca hingga dalam kalbu diri.

Sesungguhnya Allah saja yang memiliki hati-hati dan pemberi petunjuk....

p/s:Terpikat sy dengan tajuk dan penulisan oleh Ustaz Pahrol Mohd. Juoi dalam majalan anis bulan november ini:PILIHLAH AKU UNTUK IKHLAS....

4 comments:

MaRdHatILLah(Fatahiyyah) said...

salam..anum dh baca majalah solusi?keluaran telaga biru..menarik tau..bnyak info

anumz sarah said...

Solusi ya? InsyaAllah akan dijenguk... anum beli sbb anis sbb teringat mama. Dia sekrg peminat anis pula. ^^

p/s: terima kasih atas cdgnnya.^^

Ophe said...

"pilihlah aku untuk ikhlas.."

:) ermmm.. ikhlas.

anumz sarah said...

Salam koishie,

Tajuk itu membuatkan diri tertanya2. Malah kupasan tentang keikhlasan itu menyebabkan soalan2 menerpa diri sendiri. Adakah amalan selama ini diterima Ilahi?

p/s: Semoga kita semua tergolong dlm manusia2 yg penuh keikhlasan.amin....