Tuesday, January 20, 2009

'Life Chess'-checkmate??




Test lepas cuti?Report eksperimen surfactant,notes lengkap PHR 473,lecture akhir Prof Zaki, Kelas jepun awal pagi,oh ya ubat dh makan ke belum??





Ketentuan


Saya kesibukan sepanjang minggu pengajian. Maafkan sy teman2 blog seperjuangan serta pengunjung sekalian.


Sy bukan superman utk membuat 10 kerja dlm satu masa. Dgn SLE sy perlu lebih berhati-hati melaksanakan kerja seharian. Kekuatan fizikal sy sgt terhad.

Sy memberitahu hanya kenyataan. Bukan simpati bukan perhatian. Sy ada Allah yg menemani. Kita semua ada Allah yg menemani. Cukup.Dan ketentuanNya menjadikan saya ialah saya ini skrg. Sy bersyukur dan redha. Semoga kalian juga berada dlm keadaan bersyukur dan redha. Amin.

Takdir,usaha dan tawakal

Sampai sj di rumah semalam, sy meluru ke bilik. Julia,cousin sy sampai dr Penang. Dia punya interview di Putrajaya utk scholarship NSF utk masternya. Kami bertukar salam dan bertanya khabar.Melihat keadaan kami skrg,begitu lama masa sudah berlalu. Kami punya jalan hidup masing2. Mengejar impian masing-masing.



Sudah berlalu masa di mana kami berdua berkumpul bercerita ttg cita-cita kami. Hidup yg kami berdua lalui sbg remaja sudah hilang dari raut wajah yg semakin diasak pengalaman dan realiti kehidupan.


Tangis dan tawa kami. Adik sy juga sudah selesai SPM dan bakal menjalani kehidupan bergelar mahasiswi.(InsyaAllah). Subhanallah,betapa kami sudah dewasa!



Liku-liku kehidupan mencorak kita kerana sepanjang liku-liku itu kita perlu membuat choices. Ya,benar takdir Allah itu pasti. Lalu apa guna akal dan hati?


Allah tidak menjadikan kita utk kecewa,gagal atau bersedih. Kita yg memilihnya. Dan sy tahu kesukaran memilih sesuatu yg betul dari sesuatu yg kita suka. Perit ttp jika tiada keperitan bukan hiduplah namanya.Kerana apabila ketentuan takdir Allah tiba,keredhaan memainkan peranan yg besar.


Lalu itulah gunanya usaha dan tawakal.

Bak Gaza yg dibedil 22 hari oleh Israel laknat. Sy membaca bagaimana usaha seorg ahli perniagaan Palestin yg memakan usia hampir 20 tahun musnah sekelip mata.


Dia hanya mampu melihat rumah,kedai dan hotel yg dulunya bangunan menjadi runtuhan batu berdebu. Tangis tidak mampu mengubah apa-apa. Mahu pun putus asa.



Berat mata memandang,berat lg bahu memikul? Ya,betul. Jadi siapa kita utk merungut tentang kehidupan yg tidak begitu sempurna?


Menangis,bersedih perlu. Krn kita manusia. dan berhentilah,bangun semula. Kerana itu kita perlu jatuh,untuk bangun semula. Kalah ketika Perang Uhud tidak membuatkan Rasulullah dan sahabat depressed. Ia mengajar ttg erti istiqamah,keredhaan dan keupayaan utk bangkit semula.

Saya terhenti.Mengenang semula usia yg bakal menjejak 22 tahun. Maksudnya maut semakin dekat,umur semakin kurang. Confused? Pikir2 le sendiri...(Nk kata lu pikir sendiri,Nabil minta royalti dr saya pula nanti...)

Kesibukan yang effective


Hari ini teman menelifon utk menolong beliau dlm surgical dressing.Sy bertanya sebab keluarga tidak membantu?

Takut darah balas teman tadi. Sy tersenyum kecil dan menyatakan persetujuan. Besar hati dpt membantu. Bukan tidak mahu buat di klinik tetapi jika tiap-tiap hari ke klinik mahu berpuluh bayaran hanya utk membersih luka surgery.


Usai membantu beliau,sy ucapkan selamat tinggal kpd sepupu dan adik ke kampung kami Pahang. Adik dihantar utk menemani wan yg bakal operation katarak di Hopital Tengku Ampuan Afzan Kuantan.

Sebelum adik pulang sy sudah belajar cara-cara membuat kek batik special ciptaan adik utk majlis 26/01. Berguru dgn adik sendiri boleh jadi kelakar. Bila resepi asal berbeza mula kita bertanya. Nasib baik tidak dijawab 'biarlah rahsia' oleh adik saya. Hihi... macam-macam le adik sy sorang ni.


Untuk satu hari yg penuh kesibukan. Sy bersyukur krn tiada masa pun untuk dibuang. Kesibukan membuat kita menghargai masa. Selagi mampu berjuang sy akan usaha walau dgn cara sendiri!

Glass half full
2 hari lalu sy mendengar penuh gembira apabila Syafiq,rakan sekuliah membentang penglibatan mereka dlm MERCY. Keletihan,ketahanan dan kegigihan tergambar di muka beliau.

Wajah kepenatan itu penuh dgn 'no 1 smile'(anugerah senyuman plg menawan dimenangi beliau).



Sy mendgr empati bila program mercy kebanyakannya emergency based programme. Semuanya on the spot. Gruelling dan strenuous.Perlu top dr segi fizikal dan psychology.Namun ini pilihan hati beliau. Tahniah atas usaha yg tidak pernah henti! Go Mercy UITM!!

Jauh sudut hati,sy juga mahu membantu. Mana yang mampu dgn tulang 4 kerat ini. InsyaAllah, setiap perkara dlm hidup sy perlu dilihat dgn glass half full concept.


Jika sy tidak mampu menjadi askar di medan perang wajar menjadi yg menolong di khemah sakit. Jika tidak mampu utk ke medan perang lalu menyumbang dlm boikot atau 'menghayun pedang' pena di kertas atau blog. Setiap masalah pun ada penyelesaianya. Namun mesti ada usaha.


Persoalannya, Nak ke Tak Nak?

Demi masa

Meluangkan waktu bersama keluarga dan rakan-rakan yg gemar berbincang ttg ilmu atau usrah ialah perkara yg membahagiakan. Sy org bujang,bujang senang kata sesetgh orang.

Teh hijau antioksidan,buku-buku kegemaran atau gabungan buku dan teh tarik kurang manis antara perkara yg menyebabkan blood pressure boleh turun. Masa senang.

Dateline assignment yg rapat,test berselang-seli,laporan yg detail dan kelas ganti terus dari 2-6 ptg tanpa henti. Masa sibuk yg menyebabkan seseorg sentiasa alert atau mengatur jadual padat 'gila',

Tapi inilah kehidupan. Sy mencintai setiap aspek masa. Kecepatan atau kelambatan. Kita yg menentukan. Justeru kena ada rasa mensyukuri dan menghargai. Sy berdoa agar sy sentiasa disibukkan dgn pekerjaan yg membawa manfaat pd agama,bangsa dan negara.

Mahu terus hidup dgn memberi. Memberi yg terbaik.

Alhamdulillah setakat ini 'life chess' saya diatur dengan baik. Dan ujian Allah sentiasa ada dlm 'life chess' setiap insan.Terima,redha dan atur semula.


Allah akan tetap menguji krn kita semua amat layak diuji. Jangan anggap solat lengkap 5 waktu,akhlak dijaga,tutur diperhati dan Al-Quran difahami kita sudah 'pass' ujian utk bergelar hambaNya yang beriman.



Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “kami beriman”, sedang mereka tidak diuji?

[Al-Ankabut 29: 2]

Pengalaman mengajar kita kematangan dlm pilihan hidup. Mengajar kita erti sebenar dlm menjadi khalifah di muka bumi. Besar 'jawatan' Allah beri. Maka dgn mudahnya kita juga boleh memilih menjadi khalifah yg bagaimana. Besar kepala? Ikhlas? Suka-suka hati?


Dan bila kriteria 'khalifah' dipenuhi adakah kita sudah cukup layak sama-sama berdiri dan duduk dgn Salahudin Ayubi, Imam Hanafi atau orang-orang di Gaza Palestin?


Utk ini tepuk dada,tanya iman.

3 comments:

ensyuhadah said...

Menarik tajuk Anum, "Life chess". Indeed, cantik aturan Allah. Pergh, kek batik tu. Eh, Februari ke Januari Anum? Mcm ni, banyak utang antunna sekalian pd ana ye. Kek batik baru satu, nanti nak tgk menu ape plak. Hehe. ^_^.

anumz sarah said...

Alamak,januari le wina. hehe..silap le pule. Thank you akhi. Menu sdg diproses oleh psgn chef kita di sini. InsyaAllah bakal anum sampaikan pd akhi di sana. Tuntut wina jgn tak tuntut...

ladygirl said...

woh..ur lil sister tu da abes spm? yg comel tu? =) x sangka kan..cepat sgt masa berlalu..i forgot her name thou..sorry~ hehe..