Saturday, January 31, 2009

Resting and Rejuvenating...

MENGINGATI MATI


Sengaja sy tidak menaip kekunci komputer usai memberi pandangan thdp bacaan terbaru sy Salahudin Ayubi.

Sy mahu ber'uzlah' sebentar dari ombak masyarakat,pemikiran dan kehidupan utk mencari tenang.Pembacaan penulisan pemikir-pemikir agung yg merupakan addiction sihat sy hentikan. Tidak kiralah buku,surat khabar,majalah mahupun blog.

Kali ini sy rehatkan sekejap jentera pemikiran sy. Sudah lama tidak memperdgr ayat2 suci sendirian. Tidak menghirup udara usai subuh sebelum breakfast pagi.

Bersendirian dgn Al-Hakim menghitung diri yg entah cukup bersedia atau tidak menghadap mati.

Ya...mati yg pasti. Sudah cukupkah bekalan ke 'sana' nanti?

OBSERVATIONS

Banyak perkara baru dlm hidup sy. Bermula dgn self realization,tauhid dlm kehidupan,blog2 yg berbagai ragam sama seperti manusia dan kini kembali selepas cuti seminggu yg sy isi dgn majlis,buku,blogging dan everyday needs.


Dunia maya internet menemukan sy dgn billions of people. Dr yg ekstrim ke sederhana dan tak kurang juga sy kata pelik. Maaflah ya,tak tau nk kategorikan ape dah.


Terima kasih kpd yg sudi singgah barang sebentar sudah cukup menggembirakan penulis kecil spt saya. Maafkanlah andai selepas ini post kurang berupdate dek kekangan masa dan kurang bahan research.


Buku Ihya Ulumuddin,Dr Aidh-Menjadi wanita bahagia, upcoming book by Rhonda Byrne dan John C maxwell diganti dgn Physiology Of Pancreas(pn massita), Sulphanamides(Prof Faizal Weber) dan of course Surfactant dgn testnya yg kedua pd 5/02/09 (Dr Sameni).


Kini sy selesa dgn menjadi observer dan InsyaAllah dilapangkan utk menulis lg. Sdg mengatur hidup bersedia utk 'perang pen dan kertas'.Semoga Allah mengizinkan rezeki kejayaan buat kita semua.Amin.

MENGUMPUL BAHAN


Sy melihat baju yg perlu digosok,tudung yg perlu dipadan dan bilik yg perlu perhatian. Bila kelas bermula tumpuan sy pd pengajian. Sekali seminggu menjenguk buah hati di Kino/mph/borders/any gerai buku atau berlepak di kafe.

Sy tidak punya favourite spot. Ada pelbagai gerai di Shah Alam yg buka 24/7 dan yg paling senyap ketika itu akan sy pilih. Janji sesuai dgn poket student dan ambience yg tersendiri.

Menulis memerlukan bhn bacaan yg ampuh,teori yg disahkan dan verified writer. Kdg2 ia hasil perbincangan sedar atau tanpa sedar dgn org2 sekeliling sy.

Meneliti isu2 semasa,bahan mediamassa,blog2 recommendation,travelogue,pemikiran kritis dn kreatif serta perbincangan harian ialah perkara yg wajib sebelum menaip di ruang maya.

Bimbang dipersoalkan di akhirat kelak. Jgn dimain mata pedang pena penulisan jika takut dgn kritik,komen mahupun pujian. Belum dikira 'kritik dan komen' Allah azzawajalla.

Hidup bukan indah selalu.Alangkan Rasulullah yg maksum itu dihina,dicemuh dan dibaling batu. Aduhai diri....alangkah kerdilnya yg bergelar hamba...


MENJAGA


Jaga makan minum. Badan sihat.
Jaga budi pekerti dan tutur kata. Kita disenangi.
Jaga iman dan jaga takwa. Allah sayang pd diri.
Jaga solat 5 waktu. InsyaAllah syurga hakiki.

Allah menjanjikan ganjaran dan pahala pd yg menjaga suruhan dan istiqamah dlm melaksanakannya. Sy tahu,talk easy,applying is the hardest part.

Yg membezakan tahap iman ialah bab application. Dari Ihya' Ulumuddin yg baru sekerat sy baca.m/s 533:

"Hai org beriman dgn ucapannya tetapi keimanan itu belum lg meresap ke dalam hatinya!

Janganlah kamu semua mengumpat orang lain,jgn pula mencari keburukan mereka,sbb brgsiapa yg mencari keburukan saudaranya sesama muslim,Allah akn cari keburukannya dn brgsiapa yg dicari keburukannya oleh Allah,maka Allah akn membuka rahsia itu sekalipun di dalam rumahnya."

(diriwayat oleh Abu Daud & Tarmizi)

Salam rehat dr saya yg sdg penat.

No comments: