Saturday, June 12, 2010

Air mata ini untuk siapa?






TAK SETANDING

Aku menangis.

bukan kerna kesepian,
tidak juga kesakitan,
bukan menyesal,
bahkan bukan jua ketakutan.
Aku menangis,

Kerana Engkau yg Maha Agung,
Mengasihani dgn seluas jagat raya milik-Mu,
Membenihkan mutiara iman berteras redha yg sebenarnya.
Aku menangis,

Tatkala Engkau mengajar erti redha yg sebenarnya,
Dalam kesusahan yg membawa kekalnya kekuatan sabar,

Aku menangis,

dalam payah dan senangku,
cuma kasih-Mu jua yg paling teragung,
setia menemani,
memayungi,
mengasihi,
mencintai.
Aku menangis,

kerna cinta-Mu itu,
sungguh sempurna,
mengundang haru,mengundang pilu,
pada hati yg merindu.

Aku menangis,

kerna akulah hamba,
yang mendamba.

sajak oleh-Hanum Maisarah,2.47 pagi,13 Jun 2010.

UNTUK SIAPA?

Jun ini begitu banyak peristiwa yg berkunjung dalam hidup saya.

Sesi majlis pernikahan di Masjid Besar Shah Alam yg indah mengundang air mata sy gugur. Indah benar khutbah nikah yg dibaca oleh ustaz berkenaan. Setelah selamat diijabkabulkan oleh ayah sepupu saya sendiri,kami meraikan keluarga pihak lelaki dgn jamuan ringan dalam suasana santai.

Jujur sy katakan,inilah kali pertama sy mendengar khutbah nikah yg mengharukan.

Peristiwa seterusnya mencabar kesihatan dan kesabaran. Sakit seluruh badan mengharungi 2 minggu yg padat amat aktiviti. Sy baru saja pulih dari sakit yg menyebabkan 'bedridden' sepanjang May.
Sejujurnya sy mengalami kepenatan fizikal namun lebih sihat berbanding bulan Mei lalu. Dengan aktiviti reunion,kerja membaiki rumah,mengemas rumah along dan membantu persiapan perkahwinan,sy benar-benar kepenatan.
Namun sy sihat. Alhamdulillah.... kerana sepanjang Mei lalu sy tidak mampu pun untuk bergerak dan mengalami depresi yg teramat sangat akibat SLE menyerang. Saya bersyukur.

Dan yg terbaru ialah wan(panggilan buat nenek sebelah mak) dimasukkan ICU kerana penyakit jantungnya menyerang. Wan masih tidak sedarkan diri,dan kami sekeluarga dilanda kebimbangan yg teramat.

Bulan June kali ini bewarna-warni. Dan sy masih dapat melihat warna pekatnya darah rakyat Palestin dalam bulan June ini.
Lantas saya menyoal kembali air mata ini untuk siapa?

No comments: