Tuesday, December 1, 2009

Mari cari manfaatnya sungguhpun ia hiburan..

PENILAIAN simplylifesarah di AKHIR TAHUN


'December ke? Sudah masuk akhir tahun ni... '

Jari membawa cursor ke 'older post' blog simplylife. Meninjau-ninjau entry lama. Membaca semula entry Januari yg mengutuk serangan kejam Yahudi laknat ke atas org Islam Palestin.

Tajuknya Tahun yg baru dan kekejaman yg sama. Menghela nafas mengenang betapa sedihnya dan marahnya pd manusia laknat musuh Allah itu ketika menaip entry ini. Turut mengenangkan betapa kesedaran Muslim sejati realiti itu perlu wujud apabila sy meninjau semula entri SALAHUDDIN-Lambang Muslim Realiti.


Memuhasabah diri adakah akhir-akhir ini penulisan semakin mantap atau hilang fokus. Isinya manfaat atau tidak. Merapu banyak atau berguna. Terima kasih kepada yg sudi meninggalkan komen atau menjadi pembaca senyap. Komen membina di ruang komen atau shout box membenarkan sy menilai setiap penulisan.


Terima kasih rakan bloggers dan pembaca sekalian. Bersyukur sy pada Dia yg membenarkan ukhwah terjalin via blog dan disertai keberkatanNya juga.

LAYAN...

Beberapa hari ini kerap mengunjungi you tube kerana mahu menonton Ketika Cinta Bertasbih. Menyempatkan diri melayan beberapa buah lagu yang disarankan oleh rakan blogger melalui blog mereka.

Malah syabas sy ucapkan pd mar,fais dan anjut yang menulis entry nasyid terbaru oleh Maher Zain,Open your eyes.Sila cek link mereka di blog atau tekan pd hyperlink nama di atas.^^

Maher Zain,Sami Yusuf,Dawwud Wharnsby,Michael Heart,Raihan,Rabbani dan beberapa lagi nama yang memberi alternatif hiburan bermanfaat. Sy juga sering meninjau blog Jhazkitaro utk mendengar beberapa lagu dari 'blog doktor pengembara' yg selalu menghidangkan halwa telinga yang menarik.Lagu-lagu Balkan,Bosnia dan beberapa lagi lagu dari pertandingan Euro-Vision yg mengasyikkan.





Sebagai manusia biasa kita cemderung pd hiburannya. Fitrahnya begitu. Namun perlu ada garis panduan akan hiburan itu. Tidak melalaikan. Tidak membawa kepada terpesongnya akidah. Tidak lagha.

Bagai dalam nasyid kumpulan Raihan,Mari Berhibur.(Album:DemiMasa Munsyid: Raihanhttp://liriknasyid.com)

chorus:
Berhibur tiada salahnya
Kerna hiburan itu indah
Hanya pabila salah memilihnya
Membuat kita jadi bersalah


Di sini kita berkumpul bersama
Menyanyikan lagu yang suci indah
Alunan pujian kepada Alloh
Alunan sholawat kepada Rosul
Di sini kita berkumpul bersama
Menyanyikan lagu yang suci indah
Alunan pujian kepada Alloh
Alunan sholawat kepada Rosul
Hiburkan hati yang masih gelisah
Obati hati yang terluka
Ikat kembali persahabatan dgn iman dan kasih sayang

chorus

Bersungguh kita dalam bekerja
Seperti hidup selamanya
Beramal sholeh sebaiknya
Seolah esok sudah tiada

KEPENATAN TP GEMBIRA
Sy puaskan hati melihat rak controlled medicine di belakang farmasi. Seboleh-bolehnya jika sy dpt tangkap gambar setiap botol dan buat buku skrap maka sy akan buat. Tapi sy akan disaman oleh manufacturer nanti.


Bukan mudah dpt melihat botol-botol ubat ini semula.Semester depan bakal menjalani 'hospital visit' selama sebulan. Sekurang-kurangnya retail training sebulan ini memberi sedikit info dan intro ubat-ubatan hospital.Memang akan ada beza ubat di hospital dan retail. Pokoknya sy mahu menggunakan kesempatan ini menelaah sebanyak mungkin dan memahami fungsi ubat-ubatan yg ada.

Ya Allah,berkatilah dan manfaatkanlah perjuangan belajarku...amin...

p/s: Mari jadi manusia yang bermanfaat pd org lain.

2 comments:

fareast said...

banyak sebenarnya hiburan yang berkualiti, kalau jumpa bagitau la ye.

anumz sarah said...

Salam akh,

InsyaAllah akan dikongsi bersama. Selain nasyid dari org Islam Eropah dan Barat,nasyid dari Indonesia seperti Opick dan Afgan tidak kurang hebatnya. InsyaAllah akan dikongsi.^^