Thursday, July 9, 2009

Yang benar, Cinta.

DAN WAKTU-WAKTU

Bilamana saya pernah jatuh dalam jurang gelap kegagalan satu-satunya harapan saya ialah Dia. Dia yang Maha Mengasihani dan Dia yang Maha Memberi Hikmah. Dia yang mendengar rintihan hamba-hambanya yang sombong tatkala senang tetapi merayu-rayu tanpa malu bila sekelumit ujian menimpa cuma.


Dan saya amat berharap diri yang bukan maksum ini jangan pernah melupakan Dia walau apa jua keadaannya. KekasihNya Baginda Rasul, Muhammad s.a.w bengkak-bengkak kaki kerana solat malam sedangkan sudah dijanji syurga Firdaus. Sangat menampar sedar iman yg rendah dalam diri.


Baginda yang maksum. Ya. Justeru jika sedar diri ini hamba yang jauh amat dari anugerah maksum itu mestilah lebih bengkak kaki solat malamnya.


"Salsabila!"


"Salsabila!"


"Ya?"


"Ini pesan Ummi, bukan rasa juga bukan kasihan. Sudahnya bagaimana?"


Saya senyap mengenang-ngenang. Mujab merupakan calon yang ampuh semua segi untuk menjadi seorang suami. Cuma...


" Salsabila?" Nada menggesa. Tertunggu-tunggu Aisyah.


" Maaf saja kakak, esok jawapannya. Ini malam ketiga istikharah. Dan ya, benar kata Ummi."


Dan gagang telefon diletak rapi sesudah jawapan diulang pada Ummi.


TEKAD DAN SABAR


Keputusan mesti dibuat dengan penuh tanggungjawab. Jangan ada ragu-ragu kerana ragu-ragu itu perangai syaitan. Abah menepuk-nepuk lembut bahu Salsabila yang masih sedih ketika gagal dalam satu subjek jurusan pilihannya.


Memang Ummi tidak pernah setuju aliran seni pilihan Salsabila kerana Ummi mahu dia mengikut jejak Aisyah dalam bidang Sains. Tapi Abah membantah. Kepandaian manusia berbeza-beza,hujah Abah. Setiap bidang juga mulia jika tujuannya belajar dan bekerja demi mendapatkan redha Tuhannya. Siapa kita menentukan rezeki di masa hadapan?


" Kamu sudah pun membuat keputusan memilih jurusan seni dan mesti bertanggungjawab terhadap pilihanmu. Jika diuji kepayahan dan dugaan pelajaran ketahuilah kegagalan sebenarnya mengajar lebih daripada kejayaan."


Jika turut rasa makanya saya seperti sudah mahu mengaku kalah. Dan bodohlah saya jika terus mengasihani diri tanpa mencari jalan untuk berjaya. Kejayaan sebenar bukannya bermakna tidak pernah gagal. Dan apalah makna sebuah kejayaan tanpa kegagalan?

Lalu,malam-malam dipenuhi tangis seusai sujud memohon keampunan tahu akan hinanya diri di hadapan Pencipta, tatkala sujud itu kaki lebih tinggi dari kepala manusia. Memohon dipermudahkan jalan. Berdoa diberikan kekuatan juga jawapan mencari kejayaan.


Tekad dan sabar menemani sepanjang perjuangan dan sesungguhnya Allah itu Maha Besar kerana sekarang dia menemui kejayaan yang adanya dunia dan lengkapnya akhirat. dan benarlah kejayaan itu benar-benar bermakna.


3 KEADAAN


Terdapat 3 keadaan mengikut kajian manusia sering ragu-ragu dan berada dalam dilema.

1. Memilih jurusan
2. Memilih pekerjaan
3.Memilih pasangan


Dr.Aidh Abdullah Qarni,La Tahzan.


Meletakkan buku yang menemani saat-saat duka.Malam larut dengan qira'at surah-surah Al-An'aam,disusuli surah Thaha dan ditutup dengan sunnah Baginda.Malam-malam yang seperti malam-malam biasanya.Mendengar siaran radio kegemaran sebelum melelapkan mata untuk mati sebentar.


Dan qira'at Sheikh Muhammad Ayyoub itu antara bacaan Al-Quran beberapa imam yang diminati. Entah mengapa malam ini begitu sayu dan mengelus-ngelus ruang hati pada malam ini. Membawa sebak.Dingin segar.



"Dan jika engkau menurut kebanyakan orang di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah; tiadalah yang mereka turut melainkan sangkaan semata-mata, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta."(Surah al-An'am: Ayat 116)


Bermaksud:"Dan aku telah melimpahkan kepadamu kasih sayang yang datang dariku, dan supaya kamu di asuh di bawah pengawasanku."(Surah Thaahaa:Ayat 39)

Abu Hurairah melaporkan, Nabi Muhammad pernah bersabda, "Percayalah, pada Hari Kiamat nanti Allah akan berkata,

'Mana dia orang-orang yang saling kasih-mengasihi demi keagunganku? Pada hari ini mereka itu akan kuberi naungan, sedangkan pada hari ini tiada naungan kecuali naunganku.'



"Kak, Salsabila memang suka benar dengan qiraat oleh Imam Muhammad Ayyoub. Tapi kenapa ya malam ini surahnya pendek-pendek pula? Selalunya habis satu surah barulah diikuti surah seterusnya. Jauh susunan surah An'aam dan Thaaha."


"Dik?"


"Em?"


" Kau tertidur dik. Penat barangkali. Tadi bacaan Al-Quran oleh Imam Syeikh Abdul Rahman As-Sudais. Beliau membaca surah Al-Waqiah." Aisyah membetul duduk di hujung katil.


Salsabila merenung dengan tanda tanya kemudiannya menarik nafas dalam-dalam. Memuji-muji Dia Maha Mengetahui dengan hamdalah.Esok Ummi mesti ditelefon.



NOKTAH


Sudah masanya. Saya membetul jam di tangan kanan dan mengangkat beg galas yang menjadi peneman setia hampir sedekad. Melihat-lihat tiket dan boarding pass yang sedia di tangan.


" Tidak, jangan merayu pada Mujab agar melupakan Salsabila. Sudah Mujab pinta dulukan?"


Saya terpempan. Ini bukan rayuan. Ini keputusan. Saya sudah pun tetap dengan keputusan ini berkat pesan arwah Abah. Ummi juga setuju walau cuba berhujah mengenangkan diri saya yang masih membujang lama.


Bukan feminisme kata saya. Saya berpegang juga pada makna kekuatan yang dikatakan Cinta. Tidak semata-mata perasaan dan tidak juga kasihan. Malah saya yakin bahawa Dia telah memberi jawapan pada solat-solat malam lalu. 3 malam istikharah pinta saya.


Malah Mujab juga setuju untuk pasrah pada apa jua bakal jawapannya. Kenapa kini Mujab boleh ragu-ragu?


"Dik.kakak menyokong mu dik walau apa jua keputusanmu. Dan kakak doakan dik agar kamu ketemu juga jodohmu nanti."



Satu pelukan panjang erat-erat saya berikan pada kakak. Aisyah yang memahami saya dan menyayangi saya. Deraian air mata Ummi dan kakak mengiringi awal perantauan di University of London nanti. Bumi bas merah 2 tingkat menjadi medan pertarungan pengajian sarjana selama 2 tahun mengisi segenap ruang hati.


Cinta ilmu menemani lalu tanpa sedar 2 tahun berlalu bagai hanya mimpi. Sungguh saya merasa segenap cinta ilmu yang tidak semata perasaan juga penuh rasa kebahagiaan.


AKHIR


"Kau di sini?"


Saya memandang susuk tubuh dikenali dengan senyuman. Kepulangan ke tanah air masih terlalu awal untuk diperkatakan. Saya ada sebab. Dan begitu juga hari ini. Tidak dirancang.


Bertemu Mujab di ruang memori universiti kami. Dan dia mengeluh desah.Saya bertukar rupa.


"Sudah tidak ada gunanya. Aku buta dengan perasaan dan akhirnya mengambil keputusan untuk tidak menunggumu."


Saya tunduk. Benarlah keputusan ini. Saya bersetuju dengannya.Dan saya berlalu dari ruang lif tanpa sebarang kata. Meninggalkan Mujab yang masih di ruang depan lif.


"Salsabila? "


Saya menoleh.


"Aku tidak pernah ada dalam hatimu bukan?" Kerut dahi saya mendengar. Mujab masih di ruang itu,masih menunggu.


"Ya." Berat saya menjawabnya. Dia masih berdiri dan kali ini lebih tenang berbanding dulu. Saya menarik nafas lega seolah beban besar sudah dilepas dari bahu. Dia senyum tenang dan mula melangkah ke dalam lif.

"Kirimkan kad kahwin mu nanti ya? InsyaAllah aku dan isteri ku akan datang."


"Pasti." Saya membalas dengan senyuman lebih lebar sebelum lif ditutup membawa kami ke destinasi berlainan. Di ruang parkir, saya menghidupkan enjin sebelum membelok keluar. Telefon berdering dan tertera nama Muaz Mursyid.


"Sudah dikirim kad kahwin kita?" Sekilas itu juga saya memandang ke arah lif tadi.


"Barangkali perlu ditambah satu lagi."

"Oh,benarkah?" Tanyanya ingin kepastian.

"Ya,Mursyid." Balas saya memandang redup ke arah jalan semula. Dan benarlah Allah sahaja yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.

2 comments:

fareast said...

pengisian yang menarik untuk kali ini. Betul setiap bidang juga mulia insyaallah jika betul niat dan tujuannya.

anumz sarah said...

Salam fareast,
sykran krn sudi jenguk ke blog walau hampir statik juga try Julai ini.Cuba membetul perspektif masyarakat yg taksub dgn kursus mudah dapat kerja...

p/s: maaf ya entry macam kureng rempahnya...^^