Monday, March 2, 2009

Bila student jumpa lecturer...

HARI INI


Hari ini ada lab. Kena buat skin test. Dan sy x sepatutnya mengupdate blog kecuali hari ini ialah hari Rabu,Jumaat,Sabtu atau Ahad.

Dan hari ini juga sy yg sepatutnya 'lepak bersama nota' di lab tiba2 'TERLEPAK' dgn lecturernya. Sy yg naif lagi bukan pelajar creme de la creme berjumpa dgn lecturer yg berpengalaman 20 tahun dlm suspension dan emulsion.

Adeh...terasa seperti menghadapi presentation Mr Tommy kali lepas. Adakah sy akan survive dgn pengalaman cetek 22 thn versus pengalaman nan hebat lecturer-lecturer yg umph??

BANTAI

Sy bantai juga cakap english walau grammar brgkali mendpt gred B atau C.Sy kongsi juga pengalaman bacaan buku2 intelek yg pernah dihadam dan diteliti. Juga observation sbg pelajar,manusia,kawan dan apa jua peranan dlm hidup ini.

Dan menariknya,
seperti berchit-chat dgn kawan lama! Betullah kata-kata seorg bijak pandai:

A single conversation across the table with a wise man
is worth a month's study of books.
Proverb, Chinese
Bantai la labu....

SEBENARNYA...
Dr Wong boleh jadi sgt mesra jika dia yg ingin berckp dgn anda. Seperti kata2 dia tadi,
"You must know how to handle me."
(kalau dia senyap,lagi dangerous.)

Juga pd Mr. Ahmad Mustaffa yg berkongsi pengalaman beliau ketika belajar dgn penuh lelah di Pakistan. Pernah fail hanya kerana dia berkongsi ttg calculation pensyarahnya yg ada sedikit silap.Tetapi hingga kini dia masih melawat pensyarah beliau malah berkawan dgnya.

'You know like an arab saying,Do good to people and you'll enslave their hearts .'

Tiba2 termasuk ttg middle east culture di mana perempuan yg memakai purdah(mengikut Dr. Wong burqini...well,sy x komen bnyk. Sbb Mr Ahmad explain lagi expert) jika memandu selalu saja kemalangan hingga mereka dilarang memandu.

Mr Ahmad dari Iran itu juga berkongsi ttg cita2nya yg ingin menjadi medical doctor tetapi dipaksa ayah menjadi pharmacist. Terus kpd Dr Wong juga yg amat pelik dgn bandar Shah Alam yg tiada wayang/pub/toto atau apa jua hiburan seangkatan dgnya sungguhpun dia sudah membeli rumah di Shah Alam.(sy yg jadi pelik sbnrnya..hehehe...)

Kemudian diakhiri Mr. Mustaffa dgn kebaikan belajar di Malaysia dan student2 di UITM yg perlu usaha lebih 3 kali ganda kuat sepatutnya krn bertuah mempunyai prasarana lengkap dan suasana kondusif.Dan Dr Wong yg suka Shah Alam krn very community and family centered neighbourhood.

KESIMPULAN

Adakah ini lab report versi blog? Hahaha... mungkin.

Jadi melalui perbincangan student-lecturer(ujikajinya),maka dpt disimpulkan:

Kata-kata Imam Malik sangat betul:
Kamu mesti mendatangi ilmu bukan ilmu mendatangi kamu!

P/S; Dari Plato,Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something.

No comments: