Monday, December 14, 2009

That's why it is simply, life.

MENGUCAPKAN SELAMAT TINGGAL

Sy benci menangis. Juga benci mengucapkan selamat tinggal. Kerana selalunya sy tiada kata-kata. Hanya tangisan.

Betapa kita sayangkan sesuatu ia pasti akan pergi. Ia pasti akan berubah. Ia pasti akan meninggalkan kita jua.Tak kira ia cita-cita,cinta,keluarga,kawan,kekasih atau apa2 saja.

Dan sy sedang 'ditinggalkan' oleh semua yg dikasihi secara sedar atau tidak. Suka atau tidak.

Dan sy sedang belajar mengucapkan selamat tinggal dgn cara tersendiri. Benarkan sy belajar utk 'ditinggalkan' oleh semua yg sy kasihi.


KENANGAN YG DIKASIHI

Adik-beradik,keluarga,cita-cita,cinta dan semuanya. Semua gelak ketawa suatu masa dulu. Ketika arwah Aki sdg menyembelih kambing utk nazar apabila semua cucu lelakinya dpt masuk universiti.Masih segar memori betapa kali itu seluruh org kampung pertama kali merasa coleslow Malaya buatan keluarga Haji Hamzah?

Pada kenangan kegemaran sy bermain bunga api bersama Kak Uya,berlari dgn selipar bewarna warni di halaman kampung kesayangan. Tahukah kamu betapa saya sangat sayangkan kamu? Walau kdg2 kamu tidak hargai kenangan dan memori yg remeh itu?


KASIH SAYANG YG MENJENGKELKAN

Kerana sy sangat sayangkan memori itu dan saya sangat sayangkan kamu semua. Ketika kata-kata kdg2 tersilap,walau ada jua masa yg menduga ikatan kasih sayang keluarga kita. Tetapi kita tetap keluarga.

Ya,betapa mengjengkelkan pun kamu,kamu adalah kamu. Dan keluarga adalah manusia yang paling patutnya menerima kamu seadanya.

Dan perkataan patut itulah yang paling tidak ada di dunia ini. Kerana dunia ini sebenarnya semua pun serba tidak patut. Keluarga juga tidak terkecuali.

Cinta dan kasih sayanglah yg menghilangkan segala patut-patut di dunia ini.Menjadikan segala yg tidak logik itu kejadian sebenar di dunia.Patut atau tidak patut tidak wujud dlm dunia manusia bercinta mahupun dunia kasih sayang.

SELAMAT TINGGAL

Betapa sy sendiri pun,ketakutan pd sunyi dan sepi,sy tetap ingat Dia ada utk sy. Selamanya Dia ada dekat dgn hambanya yg lembik macm sy. Sy lah yg selalu lupa sedangkan Dia sentiasa ingat.

Kerana Dia,kini sy sudah dpt ucapkan selamat tinggal pd kamu semua. Cita-cita,cinta,keluarga,kawan dan segala yg ada. Sy tidak sepi lagi. Tidak takut lagi. Kerana sy sudah belajar mengucapkan selamat tinggal tanpa rasa takut.

Tahukah betapa leganya mengucapkan selamat tinggal tanpa takut pd rasa keseorangan?

p/s: kepada Abg Nep yg berlepas hari ini di KLIA utk bekerja di Arab Saudi,semoga berjaya dan semoga sentiasa dibawah rahmat dan perlindungan Dia yg Maha Kuasa. Jika arwah Aki dan arwah Pak Long ada, mesti mereka rasa bangga. Jgn lupa kami di Malaysia ya?

2 comments:

Selamburb said...

harap anum tabahkan ati..perpisahan itu memang sedih kerana kenangan manis pahit payau masin dan tawar amat susah untuk dilupakan x kira usia tua atau muda..

anumz sarah said...

Salam selamburb,thanx for ur support. Growing up is never easy,esspecially when facing every consequences of decision we made. Hmm... I guess it is not as bad as it seems. I'm learning to enjoy it a bit.^^