Wednesday, December 16, 2009

something worth more

THE ART OF HOPE

Knowing what you want is something.
How to get what you want is another thing.

Hidup ini ialah pilihan yang dipenuhi akibat(consequences) yg sukar dijangkakan. Ia tidak dapat diramalkan.Very unpredicable.

Justeru apabila tahun baru tiba,soalan tentang azam atau resolution of new year bakal diajukan.

"Ah... tak payah la nak buat azam. Bukan dapat dicapai pun."

"Penat je merancang. Lain jugak jadinya..."

Itulah jawapan yang lazim. Namun,ada juga kebenarannya dalam jawapan lazim tersebut. Sy tak nafikan takdir qada' dan qadar. Siapa mahu menghidap sakit kronik? Siapa mahu keretanya dilanggar tiba-tiba? Ataupun kehilangan orang tersayang sekelip mata?

Tetapi, harapan itu tidak pernah salah. Harapan(hope) mampu menjadi sumber motivasi yang kuat jika diprakttikan dgn cara yg betul. Bukan angan-angan semata. Untuk mengharungi kepayahan hidup,harapan merupakan satu kuasa yang mampu menimbulkan ketabahan.

Lalu kesabaran timbul setelah adanya harapan yg beserta doa yg bersungguh-sungguh dlm solat yang khusyuk. Cepat atau lambat bukan tempat letak kita utk mempersoal. Pokoknya usaha!

SELAMAT MENYAMBUT AWAL MUHARRAM

Khemah-khemah putih memenuhi ruang Masjid Besar Shah Alam. Meriah nampaknya. Sempat sy menjenguk sebentar dari dalam kereta kelibat org ramai yg memenuhi masjid.

'Oh...ada ceramah malam ni..' Terdapat juga aktiviti solat berjemaah akhir dan awal tahun pd waktu Asar dan Maghrib nanti. Rasa cemburu pula tak dapat pergi kerana hari ini hari terakhir bertugas di kedai Farmasi.Mahu tak mahu kena membaca doa akhir tahun dan awal tahun sendirilah nanti.
Untuk semua rakan bloggers yang sy hormati dan kasihi. SELAMAT MENYAMBUT AWAL MUHARRAM!^^

p/s: malam ini mesti tonton forum perdana di TV 1. Rancangan Astro Oasis pun menarik sempena tahun baru Islam. Oh... cepatlah sy habis training....

4 comments:

amuslimhouse said...

"Knowing what you want is something.
How to get what you want is another thing."


nak tahu pe yg kita nak senang..
yg susahnya nak dapatkan pe yang kita..

anumz sarah said...

Salam,

Begitulah. Bnyk perkara lagi yg kita kena belajar. Sejujurnya mendapatkan sesuatu yg kita nak itulah yg banyak cabarannya...

grounded said...

yup life's not about logic

anumz sarah said...

Dear grounded,

I somehow always refer to logis things eventhough I already know that logic never exist in real life. Heh...